Do seniorki zadzwonił mężczyzna podający się za policjanta. Oszust poinformował ją o „policyjnej akcji” rozpracowania szajki oszustów.

Kobieta miała wyciągnąć swoje oszczędności z banku, a następnie przekazać pieniądze wskazanej osobie. Dzięki czujności pracownika banku 81-letnia mieszkanka Zabrza nie padła ofiarą oszustów.

Do usiłowania wyłudzenia pieniędzy metodą „na policjanta” doszło na początku tygodnia. Na telefon 81-latki zadzwonił mężczyzna, który podał się za policjanta. Aby potwierdzić swoja wiarygodność, kazał kobiecie nie przerywając połączenia wybrać numer 997. Kiedy kobieta rzekomo połączyła się z podany numer, zgłosił się innym mężczyzna, który potwierdził dane rzekomego policjanta.

W trakcie rozmowy oszust zadawał pytania dotyczące sytuacji rodzinnej 81-latki i jej majątku. Oszust przekonywał, że seniorka jest kolejnym celem ataku rzekomej szajki i aby nie stracić wszystkiego musi wykonywać wszystkie polecenia. Następnie oszust poinformował seniorkę, że musi udać się do banku i wybrać 30 tysięcy złotych ze zgromadzonych oszczędności, które posłużą jako gotówką „operacyjna”:

Kobieta zgodnie z instrukcjami udała do banku przekonana, że uczestniczy w policyjnej akcji przeciwko rzekomej szajce. Mieszkanka Zabrza poinstruowana telefonicznie przez rzekomego policjanta zamierzała wyciągnąć ze swojego konta gotówkę. Zachowanie seniorki wzbudziło podejrzenia czujnego pracownika banku, który zorientowała się, że kobieta rozmawiała z oszustami. Dzięki właściwej reakcji kobieta nie padła ofiarą oszustów.

Przypomnijmy jak nie stać się ofiarą oszustów:

  • Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze lub policjanta, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Podziel się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działaj sam. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
  • Potwierdzić dane osoby dzwoniącej możemy jedynie najpierw poprzez rozłączenie rozmowy telefonicznej i wybranie numeru alarmowego 112.
  • Nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych.
  • W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie lub przelanie na inne konta bankowe.
  • W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Dodaj komentarz

Please enter your comment!
Please enter your name here