Wiemy już, jak będzie wyglądało Centrum Przesiadkowe w Gliwicach. Projekt Zachodniej Bramy Metropolii Silesia powstanie w oparciu o wariant I koncepcji firmy An Archi Group.

Urząd Miejski prowadzi intensywne przygotowania do budowy nowego Centrum Przesiadkowego. Będzie to zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem dla podróżnych (lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą). Będzie skupiać wszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu i usprawni przemieszczanie się podróżnych. Inwestycja ma być gotowa do 2020 r. Zlokalizowana będzie po północnej stronie dworca PKP, zmodernizowane zostaną również plac Piastów i plac przed dworcem, od strony południowej (od ul. Zwycięstwa).

Rozwiązania architektoniczne węzła przesiadkowego, przygotowane przez firmę An Archi Group, zostały zaprezentowane na stronie internetowej www.gliwice.eu oraz na łamach „Miejskiego Serwisu Informacyjnego – Gliwice”. Zostały też przedstawione przez lokalne media. Mieszkańcy mogli wypowiedzieć się w sprawie proponowanych wariantów. Przeanalizowano wady i zalety 3 wariantów architektonicznych biorąc pod uwagę zarówno głosy mieszkańców, jak i specjalistów z branży budowlanej. Zdecydowano się na realizację wariantu nr I. Wybrana koncepcja zakłada nie tylko poprawę estetyki przebudowanego obszaru, ale przede wszystkim funkcjonalność.

To rozwiązanie gwarantuje najlepsze ze wszystkich koncepcji zagospodarowanie przestrzeni wewnątrz obiektu. Zaletą jest m.in. wyrazista forma zadaszenia, która wzmocni potencjał estetyczny dworca. Mocnym akcentem będzie również konstrukcja z drewna klejonego, która jest wytrzymała, efektowna i funkcjonalna. Plusem tego wariantu jest również jednolite zadaszenie i brak podpór pośrednich, co umożliwi swobodny ruch pojazdów i pieszych wewnątrz dworca autobusowego – wyjaśnia Marcin Łazowski z Biura Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego w Gliwicach.

W1.Render_05

Zadaszenie będzie praktycznie bezawaryjne, będzie też miało duże powierzchnie przezierne, dzięki czemu obiekt będzie doświetlony naturalnym światłem. Konstrukcja budynku obsługi pasażerów będzie uniwersalna, układ parteru będzie czytelny, będzie też możliwość zagospodarowania piętra. Układ centrum będzie klarowny i zapewni obsługę podróżnych wszystkich przystanków w jednym budynku. Na placu dworcowym zostaną zastosowane przyjazne podróżnym rozwiązania architektoniczne. Elementy małej architektury nadadzą placom przeddworcowym reprezentacyjny charakter i będą współgrać z architekturą Centrum Przesiadkowego, scalając tereny po północnej i południowej stronie dworca PKP.

Po analizie kosztów i negatywnych uwagach mieszkańców, zrezygnowano z budowy przejścia podziemnego pod ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, które miało połączyć ul. Zwycięstwa z placem przydworcowym. Pozostanie przejście naziemne, a ul. Zwycięstwa na odcinku przy dworcu nie będzie w związku z tym gruntownie przebudowywana. Trwają analizy szeregu udogodnień, m.in. rozwiązań, które mogłyby usprawnić ruch kołowy i pieszy w rejonie dworca. Jedną z analizowanych koncepcji jest budowa ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, który połączyłby ul. Kolberga z Centrum Przesiadkowym.

Według planu przetarg na dokumentację budowlaną ma zostać ogłoszony na przełomie sierpnia i września. Prace projektowe potrwają około rok. Pierwsze łopaty zostaną wbite nie wcześniej niż na początku 2018 r. Inwestycja będzie przebiegać na wykupionych przez miasto, dawnych terenach kolei państwowych, dlatego przebudowa terenu wokół dworca PKP nie powinna spowodować utrudnień w ruchu. Utrudnienia dla kierowców mogą pojawić się natomiast podczas przebudowy placu Piastów. Zadanie będzie finansowane z udziałem środków unijnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.


źródło: UM Gliwice
Wiz. An Archi Group

20 KOMENTARZE

  1. Elegancko!
    Poczekamy, zobaczymy 🙂
    Na DTŚ-ce tez wieszali psy, teraz udają, że to ie oni, każdy zadowolony. Trochę trzeba by było o ten trawnik zadbać, ale to już nie tak starszne zadanie. Chęci trochę i będzie ok.
    Dworzec pięknieje z dnia na dzień, więc i centrum przesiadkowe czas zrobć.
    Wierzę, że będzie dobrze 🙂
    drzewa powycinali- fakt, ale cos za coś. Ja nie potzrebowałam topoli nasadzonych w centrum miasta, za to z DTŚ-ki korzystam. Drzewa są super w parkach i lasach, w centrum miasta nie są niezbędne. wystarczy inna roslinność.
    Patrzę na moje miasto, kocham je 🙂

  2. Dlaczego zniknął mój komentarz z pytaniem o drzewa i roślinność w Gliwicach? Wszędzie beton, beton… a gdzie nasadzenia nowych drzew w miejsce wyciętych 7000 sztuk pod DTŚ?

  3. Ciekawe czy wzięli pod uwagę warunki atmosferyczne, np silny wiatr, co by nam głów pod tym dachem nie urwało.
    A projekt spoko,ja każdy, żaden nie był idealny.

  4. Jakie dno. Po polnocnej stronie miasta? Centrum Gliwic rozwija sie po poludniowej. Kolejny nietrafiony komunikacyjnie pomysl, po likwidacji T4 i wprowadzeniu DTŚ do ścisłego centrum miasta. Weźcie się, Szanowni Gliwiczanie, zastanówcie kto Wami rządzi.

  5. Gliwice – miasto betonu i trawników… Ehh. Mam nadzieję, że te wielkie połacie super modnej (?) trawy będą bardziej zadbane niż te nad tunelem DTŚki… Bo tam to narazie ino chwasty chwasty chwasty 😛

  6. Wersja z terenami zielonymi na dachu jakoś najbardziej mnie przekonywała ale w sumie wszystkie były w miarę ok.Chociaż uważam,że głos mieszkańców w takich sprawach powinien być decydujący a już przynajmniej mocno brany pod uwagę.W końcu to dla Nich.

Dodaj komentarz

Please enter your comment!
Please enter your name here