Politechnika Śląska opracowała materiał, który minimalizuje skutki uderzeń piorunów

Politechnika Śląska we współpracy z Politechniką Warszawską i Universidade do Porto opracowała materiał dla zewnętrznych elementów poszycia samolotu, które minimalizują skutki uderzeń piorunów! Materiał oparty na polimerach przewodzących, posiada cechy przewodnika elektrycznego, zachowuje przy tym wytrzymałość i lekkość elementów samolotu.

W Warszawie zespół przeprowadził testy wysokonapięciowe i wysokoprądowe polegające na przyłożeniu do próbek z opracowanego materiału ładunków elektrycznych o parametrach zbliżonych do wyładowań atmosferycznych. Sprawdzian wykazał, że struktura tworzywa jest w stanie odprowadzić energię pochodzącą z pioruna po powierzchni elementów samolotu, nie koncentrując jej w jednym miejscu. Dzięki temu, temperatura panująca w epicentrum wyładowania będzie znacznie niższa niż w przypadku uderzenia błyskawicy w izolator elektryczny.

Co więcej, materiał opracowany przez naukowców jest znacznie prostszy w produkcji niż dotychczasowe rozwiązania odgromowe. Sposób w jaki jest wytwarzany znacznie ułatwiłby proces wytwarzania elementów zewnętrznych poszycia samolotu ze względu na to, że jako przewodnik elektryczny został zastosowany specjalny polimer zdolny do przewodzenia prądu elektrycznego. „Poza tym, ze względu na rezygnację z metalowych siatek lub folii, odciążamy elementy samolotu, co skutkuje obniżeniem masy maszyny, a w konsekwencji – mniejszym spalaniem.” – wyjaśnia dr hab. inż. Andrzej Katunin.

To jednak nie koniec drogi. Następnym etapem będzie umocnienie kompozytu tkaniną węglową, by był bardziej wytrzymały. Naukowcy chcą także kontynuować prace nad składem chemicznym tworzywa. Postępy w tej kwestii mogą zwiększyć przewodność elektryczną i cieplną materiału oraz dostosować go do przenoszenia wysokiej temperatury, która towarzyszy uderzeniom piorunów. „Przed nami jeszcze wiele pracy, w tym zaawansowane badania symulacyjne i eksperymentalne, ale uważamy, że nasze rozwiązanie jest konkurencyjne w stosunku do obecnie stosowanych rozwiązań ochrony odgromowej w lotnictwie cywilnym.” – przekonuje Katunin.

 

źródło i video: Politechnika Śląska

Media Społecznościowe

0FaniLubię
3,912ObserwującyObserwuj
0SubskrybującySubskrybuj

Nowe informacje