Urząd Miejski prowadzi intensywne przygotowania do budowy nowego Centrum Przesiadkowego. Inwestycja, integrująca komunikację w mieście, ma być gotowa do 2020 r.

Centrum Przesiadkowe będzie skupiać wszystkie środki transportu miejskiego w jednym miejscu i usprawni przemieszczanie się podróżnych. Będzie to zintegrowany system stacji autobusów miejskich i międzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem komercyjnym (lokalami gastronomicznymi i punktami z prasą).

Budowa będzie przebiegać na wykupionych przez miasto, dawnych terenach kolei państwowych, dlatego przebudowa terenu wokół dworca PKP nie powinna spowodować utrudnień w ruchu.

Koszt przedsięwzięcia oszacowano na 125 mln zł i jest przeznaczony do finansowania w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, czyli ze środków unijnych.

Powstały trzy wersje koncepcji architektoniczne nowego Centrum Przesiadkowego. Każda z nich zakłada nie tylko poprawę estetyki przebudowanego obszaru, ale przede wszystkim funkcjonalność. Przygotowała je wyłoniona w przetargu firma An Archi Group s.c.

Kliknij, aby powiększyć

centrum_przesiadkowe_gliwicPo wnikliwej analizie zostanie wybrana jedna wersja, która posłuży jako baza do stworzenia konkretnego projektu technicznego. Obecnie trwają szczegółowe analizy przygotowanych propozycji, prowadzone m.in. z uwzględnieniem funkcjonalności i kosztów eksploatacji.

Jeszcze do końca kwietnia każdy może się wypowiedzieć na temat projektu listownie (Biuro Rozwoju Miasta, Urząd Miejski w Gliwicach, ul. Zwycięstwa 21) lub drogą elektroniczną (brm@um.gliwice.pl). Decyzja o wyborze najbardziej optymalnego wariantu zapadnie w maju.

wizualizacje: An Archi Group s.c.
źródło: UM Gliwice

36 KOMENTARZE

  1. Zamiast komentować tutaj, piszcie maile do UM na podany wyżej adres, niech wiedzą, że gliwiczanie się interesują i że nie obchodzi nas co w tym miejscu powstanie. Niech w końcu zaczną się liczyć z naszą opinią.

  2. Myślę, że 2 najciekawsza i daje nowe możliwości oraz trochę zieleni, której zawsze brakuje w miastach.

  3. jakie konsultacje społeczne, to znowu wszystko wydłuży, wystarczy że DTŚ budowano przez 30 lat !!

  4. wszystkie wyglądają na zrobione przez kogoś kto w Gliwicach nigdy nie był i nie ma pojęcia, jak wygląda otoczenie.

    2 wygląda najciekawiej, ale może jak napisali inni, lepiej rozważyć pozostawienie wieży ciśnień?

  5. Takie centrum przesiadkowe ma swoje zalety, ale te wizualizacje wydają mi się zbyt futurystyczne zważywszy na okoliczną architekturę i dworzec PKP. Moim zdaniem wystarczą stanowiska na poszczególne linie autobusowe, i zadaszenie, by pasażerowie oczekujący na autobus nie zmokli.

  6. Myślę, że nie społeczeństwo powinno o tym decydować, a powinni to zrobić fachowcy. Naprawdę tak będzie lepiej, bo nie wszystko co podoba się przeciętnemu mieszkańcowi, który nie ma wiedzy na temat infrastruktury budowlanej jest dobre. A cofnąć podjętej decyzji się nie da (w sumie wszystko można zburzyć i postawić od nowa, ale jakie wygeneruje to koszty…).
    Proponuję wybór pozostawić fachowcom, którzy się na tym znają. ☺

  7. Fajnie by było, gdyby było tak jak w Krakowie. Dworzec autobusowy (dwupoziomowy) MDA jest połączony z dworcem PKP i galerią handlową, a wychodzi się z drugiej strony dworca PKP wprost na przystanki tramwajowe i autobusowe komunikacji miejskiej oraz postój taxi. Jest to zrobione z głową. W Gliwicach tak się nie da…☺

  8. @Ballestra: Z wizualizacji wynika, że wieża ciśnień zostanie wyburzona. A szkoda, w wielu miastach Europy, również w Polsce, udaje się takie budynki przerobić na atrakcyjne miejsca – zwykle jest to połączenie wieży widokowej z restauracją.

  9. A co z wieżą ciśnień? Byłaby możliwość uratowania tego niebanalnego zabytku i udostępnienia go.

  10. Dobrze byłoby chociaż coś więcej napisać o każdej koncepcji, bo nic nie wiadomo. Ciekawy wydaje się projekt 2, ale jaką ma powierzchnię w m2, czym to zadaszenie ma być: parkiem dla odpoczywających podróżnych, czy to trasa rowerowa? Wygląda fajnie, trochę w opozycji do koniecznego betonu poniżej. Ale nie potrafię sobie tego nawet umiejscowić (nie widzę punktu odniesienia do istniejącej zabudowy czy nawet dróg). Może coś więcej zanim zaczniemy się wypowiadać.

Dodaj komentarz

Please enter your comment!
Please enter your name here